Zodra u een huis heeft gekocht, moet u de volgende zaken omtrent uw hypotheek regelen:
Hypotheekadviseur inschakelen - ik raad Schee-Scheuller Hypotheken & Assurantiën aan.
Taxatie regelen.
Tip: indien u de woning gaat verbouwen of verduurzamen, meld dit dan aan de taxateur zodat hij/zij de taxatiewaarde na verbouwing opneemt in het rapport.
Voorlopige koopovereenkomst tekenen
Let op: Pas als de verkoper het koopcontract heeft getekend, heeft u het huis daadwerkelijk gekocht! Zelf heeft u na het tekenen van de koopakte nog drie dagen wettelijke bedenktijd om de koop (zonder opgave van reden) te annuleren.
Een ‘voorlopig’ koopcontract is niet voorlopig: na de wettelijke bedenktijd van de koper is de koopakte bindend.
Tip: Neem een voorbehoud van financiering op in het voorlopig koopcontract, indien nodig.
Documenten verzamelen voor je hypotheekaanvraag. Vaak heeft u de volgende documenten nodig:
Informatie over uw iinkomen (loonstrook en werkgeversverklaring of je jaarcijfers als zzp’er)
Informatie over uw vermogen (spaargeld en beleggingen)
Informatie over (eventuele) financiële verplichtingen (zoals een studieschuld bij DUO of een lopend krediet)
Informatie over uw nieuwe woning: voorlopig koopcontract en taxatierapport
Heeft u al een koophuis? Dan levert u ook informatie aan over uw huidige woning en hypotheek.
Hypotheekadvies
Samen met een hypotheekverstrekker brengt u uw situatie en wensen in kaart en kiest u een hypotheekverstrekker. Ook bespreekt u of een overlijdensrisicoverzekering verplicht of wenselijk is.
Renteaanbod hypotheek aanvragen
Definitieve hypotheekofferte tekenen
Tip: plan genoeg tijd in voor de hypotheekaanvraag. Tussen het adviesgesprek met uw hypotheekadviseur en het ontvangen van de hypotheekofferte zit meestal 4 tot 6 weken.
Voorbehoud financiering verlengen, indien nodig.
Bankgarantie regelen
Als u een huis heeft gekocht moet u de verkoper al voor de transportdatum een waarborgsom van 10% van de koopsom betalen. Deze aanbetaling kunt u regelen door een bankgarantie aan te vragen bij uw hypotheekverstrekker.
Alles geregeld? Op naar de notaris voor de overdracht van de woning.
De notaris maakt de akte van levering, de hypotheekakte en de nota van afrekening voor u op. Op deze laatste staan alle kosten die u betaalt voor de aankoop van uw woning.
Benieuwd wat u nog meer moet regelen na het kopen van een huis? Hier vindt u een volledig overzicht, een stappenplan, een checklist en wat u tijdens de eindinspectie moet doen.